Firmy kromě ochrany životního prostředí začínají řešit i spotřebu vody. Kvůli spotřebitelům
Firmy jsou společensky zodpovědnější. Lidé to od nich totiž vyžadují. Takováto jednoduchá zákonitost stojí za faktem, že firmy i průmyslové podniky stále častěji řeší nejen byznysová, ale i enviromentální témata.
To, jak jsou společnosti aktivní na poli společenské odpovědnosti, ovlivňuje stále více lidí při nakupování jejich výrobků, doporučování téhož jiným i při rozhodování, zda s nimi spojí svou pracovní kariéru. Dokazuje to řada studií a průzkumů a firmy – nadnárodní i české – na poptávku reagují.
Podle agentury Ipsos si 83 % expertů myslí, že firemní CSR se v České republice stává stále větším tématem. Trend je přitom zřejmý: více, než mnohdy jednorázové charitativní akce lidé ocení co nejužší propojení aktivit s oborem, ve kterém společnost působí.
Průmyslové závody tak začínají klást zvýšený důraz na enviromentální oblast. Snaží se minimalizovat škody své výroby na životní prostředí: například český chemický průmysl se už od roku 1994 hlásí k celosvětovému hnutí Responsible Care, které usiluje o trvale udržitelný rozvoj. Do odstranění ekologických zátěží a inovací byly už investovány desítky miliard korun. Velkým tématem je také efektivní nakládání s přírodními zdroji, o jejichž nedostatku na planetě se hlasitě hovoří. Patří mezi ně i voda, která se zanedlouho může stát vůbec nejcennější surovinou na světě.
„V zahraničí je často management vody už přirozenou součástí firemních aktivit, což se mnohdy přenáší na české dceřinné společnosti nadnárodních korporací,“ říká Miroslav Maňásek ze společnosti Aquarex Waterprofit, která se specializuje právě na poradenství a řešení v oblasti dodávek vody pro průmysl. „Ovšem důležitost koncepční péče o vodu si začínají uvědomovat i další firmy. Ostatně jejím využíváním ve správné kvalitě, recyklací a vůbec optimalizací celého vodního cyklu mohou ušetřit až miliony ročně, což je motivace sama o sobě,“ dodává.
Extrémní požadavky na správné vlastnosti a na množství vody mají pivovary – pivo je z 95 % právě voda. I proto se například HEINEKEN, pivovarnická společnost s největším globálním působením, v rámci svých CSR aktivit dlouhodobě věnuje mimo jiné právě tématu snižování spotřeby vody. Sama pro svou výrobu potřebuje několik stovek milionů hektolitrů vody ročně. ČEZ vloni snížil spotřebu vody o 60 % oproti roku 2001, společnost Škoda AUTO se u příležitosti letošního Světového dne vody zase pochlubila poklesem na úroveň roku 2010 při čtvrtinovém růstu výroby.
„Samotnou spotřebou se již většina firem zabývá, což je samozřejmě dobře. Rezervy však stále vidím, hlavně u těch menších, v řešení sekundárních efektů, které s vodou souvisejí. Zejména měření kvality vody se zdaleka ne každý věnuje. Přitom voda, není-li správně upravena, způsobuje v průmyslu obrovské škody. Snažíme se v této oblasti působit preventivně, ale stále je co zlepšovat,“ uvádí Miroslav Maňásek.