K čemu jsou na světě „kazítka”? Jde to i bez nich
„Kazítko je název důležité součástky výrobku spotřebního zboží, která má výrobcem plánovanou životnost a přestane fungovat krátce po uplynutí záruční doby výrobku. Jedná se o mýtus či krutý diktát trendu spotřeby? Koupený spotřebič pak každopádně nefunguje a jeho oprava je tak komplikovaná a drahá, že se do ní nikdo raději nepouští. Světlo na konci tunelu ale svítí a stále jsou firmy, které se nespokojí s trendem spotřebního zboží na pár let.
Většina výrobků dnes „už nic nevydrží“. Pokud by se do opravy někdo chtěl pustit na vlastní pěst, narazí většinou na skutečnost, že nefunkční součástku nelze samostatně sehnat nebo je umístěna v těle přístroje tak, že se k ní nedostanete. Mezi další nejčastější formy kazítek patří umělohmotné součástky, které by měly být kovové nebo baterie jako pevná součást produktu, když ji nelze vyměnit. A tento poslední případ je dokonce vydáván za krok k funkčnějšímu a stylovějšímu produktu.
Ve Francii se k problému postavili po svém. Přijali zákon, který hovoří o zakázaném „souhrnu technik, s jejichž pomocí výrobce, a to hlavně při samotné konstrukci výrobku, záměrně zkracuje jeho životnost nebo použitelnost, aby zákazníky přiměl k častější obměně“. Pak lze takovéto praktiky postihovat podobně jako jiné podvody.
Ale existuje i jiná cesta. Kvalitní produkt, který bude vyroben s řemeslnou dovedností z kvalitního materiálu a bude konkurovat zmiňovaným „šumítkům“. Stále ještě jsou výrobci, kteří neváhají dát na své výrobky až 25letou záruku. Například kanadská značka centrálních vysavačů Husky, jejíž vybrané produkty se pyšní zárukou na čtvrtstoletí, dokonce v České republice bije na poplach. Se společností Newag plánuje výrobce, kterým není současná situace lhostejná, spojit do asociace.“
Jiří Najman, zástupce centrálních vysavačů Husky v ČR.