Kraj obdobně jako letos do čištění investuje více než osm milionů korun. Zametací a kropící vozy budou na přibližně 400 kilometrů silnic vyjíždět jednou za tři týdny.
"Rozhodli jsme se čistit vybrané komunikace především tam, kde je největší frekvence provozu a největší znečištění. Celkově se nám letos povedlo smést 1382 tun prachových částic," podotkl Havlík. Nadlimitní čištění začne poté, co skončí úklid komunikací po zimě, který ukládá zákon o pozemních komunikacích.
V Moravskoslezském kraji jsou dlouhodobě překračovány limity pro kvalitu ovzduší u polétavého prachu. Jedním z původců tohoto znečištění jsou právě emise z automobilové dopravy, tedy emise z výfuků či brzdových destiček a sekundární prašnost z již usazených částic na vozovce. "V příštím roce počítáme se stejným rozsahem nadlimitního čištění. Ukázalo se, že u úseků, které jsme měly vybrány, byl potřeba četnější úklid. Máme vytipovány asi další dva tři úseky, o něž bychom chtěli čištění rozšířit, jednáme ještě s městy a obcemi," podotkl Havlík. Čistí se podle něj převážně ve velkých městech jako jsou Ostrava, Frýdek-Místek, Karviná či Havířov na Karvinsku.
Kromě čištění silnic kraj počítá i s dalšími opatřeními na zlepšení kvality ovzduší jako jsou výsadba izolační zeleně či podpora takzvaných kotlíkových dotací.
Vedle dopravy a lokálních topenišť se na kvalitě ovzduší podílí také průmysl. Ze Situační zprávy o kvalitě ovzduší na území Moravskoslezského kraje za rok 2012 vyplývá, že velké a střední průmyslové podniky vypustily loni do ovzduší historicky nejméně prachu za celou dobu sledování. "Například v roce 1995 velké a střední podniky vyprodukovaly přes 32.000 tun prachu, v roce 2003 přes 5000 tun a v roce 2012 již jen zhruba 2000 tun prachu," řekl Havlík, který očekává další pokles i v letošním roce. Přesto podle něj kraj stále nemůže být s kvalitou ovzduší spokojen.
zdroj: ČTK